Web Analytics Made Easy - Statcounter

امام برای بار دوم به خیمه گاه آمد، و با اهل بیت خود وداع فرمود و آنان را به صبر و شکیبایی فراخواند و دستور داد لباسهای خود را پوشیده و آماده بلا شوند و فرمودند: « خود را برای سختیها مهیا کنید و بدانید که خدای تعالی حافظ و حامی شماست و بزودی شما را از شر دشمنان نجات خواهد داد.. به گزارش جهان نيوز، حادثه ی عظیم عاشورا یکی از مهم ترین تحولات سیاسی اجتماعی تاریخ بشریّت و یکی از رویدادهای بی نظیر در تداوم خطّ رسالت پیامبران الهی است که باید به درستی تجزیه و تحلیل گردد؛ بررسی هرچه بهتر نهضت عاشورا بدان گونه که چهره ی واقعی قیام ترسیم گردد، لزوماً ما را به مباحث تاریخی، روان شناسی فرد و جامعه، مطالعات فعل و انفعالات و تحوّلات جامعه بشری، جامعه شناسی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. مربوط می سازد. یادآوری تحوّلات سیاسی، اجتماعی دوران پس از پیامبر(صلّی الله علیه و آله) همواره درس آموز و عبرت انگیز است و برای جامعه ی امروز بیش از گذشته مورد نیاز می باشد؛ چرا که حوادث روز به روز شکل پیچیده تری به خود می گیرد که گاه ساختار عوامل پیدایش را بر هم می زند و حتی سعی بر فراموشی آن دارد. گاهی حادثه ها لحظه ای اتفاق می افتد و در زمان بسیار کوتاهی اثرات خود را در ابعاد وسیع منتشر می سازد، امّا برخی پدیده های مهمّ به گونه ای واقع می گردند که باید ریشه ها و علل آن ها را در ده ها سال قبل جست و جو کرد. نهضت عاشورا از کامل ترین نمونه های این گونه حوادث است؛

اسلام به عنوان کامل ترین دین دارای برنامه های متنوّع زندگی است و در احکام و دستورات خود تغییرات و دگرگونی هایی را پیش بینی کرده است. به همین جهت اهرم هایی را برای پویایی خود در نظر گرفته است، لذا اگر این تغییر و تحوّلات بیرون از حوزه دین بر آن تحمیل گردد، بدعت و تحریف شناخته می شود. واژه بدعت به معنای نسبت دادن عقاید و دیدگاه های جدید به دین است که با مبانی قرآن و سنت معصومین(ع) سازگاری ندارد. امام حسین(ع) ظهور بدعت ها و رواج تحریفات را یکی از مهم ترین عوامل آسیب زا در قلمرو امامت می دانست و معتقد بود که حکومت اموی موجب پدید آمدن بدعت هایی در دین شده است و با تقویت آن ها جامعه مسلمین را به مخاطره انداخته است. زمانی که پایه و اساس دین اسلام به دست نبی مکرم اسلام بنیان نهاده شد، بنی امیّه مخالفت با آن حضرت و دین نوپای او را آغاز کردند، اما با مقاومت پیامبر(ص) و یارانش آنان تسلیم شدند و به اسلام گرویدند، ولی منتظر فرصتی بودند تا دوباره به جایگاه خود برگردند. این فرصت با به خلافت رسیدن عثمان فراهم شد. بدعت در دین یکی از حرکت های تبلیغی امویان بود. از نیمه دوم دوران خلافت خلیفه سوم تا پایان دوران حکومت معاویه به تدریج بسیاری از اصول و ارزش های اسلام تعطیل شد و بدعت هایی در دین پدیدار گشت.

روضه‌ عصر عاشورا به روایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
دریافت.mp3

در فرهنگ عاشورا ، حاکمیت ظلم یزیدی بزرگترین منکر اجتماعی است و مبارزه برای حاکم ساختن حق و قطع سلطه ستم ، معروفی عظیم است . امر به معروف و نهی از منکر ، از مهمترین فلسفه های حماسه خونین کربلاست . سیدالشهداء در وصیتی که نوشته و به برادرش محمد حنفیه می سپارد ، می فرماید : «اِنی ما خَرَجْتُ اَشِرا وَ لا بَطِرا وَ لا مُفسِدا وَ لاظالِما، إنما خَرَجتُ لِطَلَبِ الاصلاحِ فی اُمةِ جَدی، اُریدُ أن آمُرَ بِالمَعرُوفِ وَ اَنهی عَنِ المُنکرِ وَ اَسیرَ بِسیرَةِ جَدی وَ اَبی عَلِیبنِ اَبی طالِب» این به وضوح، نقش امر به معروف و نهی از منکر را در حرکت عاشورایی به عنوان یک هدف و انگیزه امام نشان می دهد. در زیارتنامه آن حضرت هم این موضوع مطرح است: «اَشهَدُ اَنک قَد اَقَمْتَ الصلاةَ وَ آتَیتَ الزکاةَ وَ اَمَرتَ بِالمَعرُوفِ وَ نَهَیتَ عَنِ المُنکرِ وَ جاهَدتَ فی سَبیلِ اللهِ حَتی اَتاک الیقین».
این تعبیرات، نشان دهنده عمق این فریضه دینی است که در متن جهاد خونین هم جلوه گر می شود و دامنه امر به معروف و نهی از منکر، از واجبات و محرمات جزئی و فرعی و فردی، حتی به قیام برای اقامه قسط و سرنگونی حکومت باطل و تغییر نظام فاسد اجتماعی هم گسترش می یابد.

داده های تاریخی نشان می دهد امام حسین (ع) در برابر حکومت وقت دو راه بیشتر نداشت: 1 - قیام؛ 2 - بیعت. نتیجه قیام، شهادت و یا تشکیل حکومت بود و نتیجه بیعت، ذلت و نابودی اسلام. امام (ع) قیام را انتخاب کرد و هدف خود را امر به معروف و نهی از منکر دانست و بارها از محو دین و ظهور بدعت سخن گفت و خطرات امویان را گوشزد کرد. از سوی دیگر، همگان را نیز به قیام علیه یزید و ستم گران فراخواند. نتیجه قیام امام حسین (ع) احیای اسلام، انقراض حکومت اموی و نهادینه کردن فرهنگ عزت مندی بود، به گونه ای که گفته شده است: «ان الاسلام محمدی الحدوث، حسینی البقاء».
موسیو ماربین آلمانی می گوید: «حسین با قربانی کردن عزیزترین افراد خود... به دنیا درس فداکاری آموخت و نام اسلام و اسلامیان را در تاریخ، ثبت و در عالم، بلند آوازه ساخت و اگر چنین حادثه ای پیش نیامده بود، قطعاً اسلام به حالت کنونی باقی نمی ماند و ممکن بود یک باره اسلام و اسلامیان محو و نابود گردند.»

رهبر معظم انقلاب در بیانات خود در خطبه‌های نماز جمعه تهران در سال ۶۳ با اشاره به ماجرای گفت‌وگوی امام حسین(ع) با عمر سعد در کربلا، به تصویرپردازی از اقتدار و صلابت امام حسین(ع) در روز عاشورا پرداخته‌اند.
دریافت.mp3

این که آیا امام حسین (ع) می دانست در کربلا شهید خواهد شد، یا آنکه غافلگیر شد و در محاصره قرار گرفت، میان نویسندگان بحث است. اما آنچه از روایات و اصول اعتقادی شیعه بر می آید، آن حضرت خبر داشت و آگاهانه شهادت را برگزیده بود. نه تنها در آغاز حرکت از مدینه و شب وداع با حرم پیامبر، یا آغاز حرکت از مکه به سوی سرزمین عراق، بلکه از سالها پیش خبر داشت و شهادت، عهدی از سوی خدا و رسول با او بود. از بدو تولد آن حضرت، موضوع شهادتش در عاشورا مطرح بوده است، حتی در زمان انبیای پیشین نیز روشن بوده که حسین، فرزند پیامبر خاتم در کربلا شهید خواهد شد. در این باره احادیث فراوان است و خبردادن به پیامبرانی چون آدم، نوح، ابراهیم، زکریا، اسماعیل، موسی، عیسی و ... در منابع حدیثی مفصل آمده است.
حامد زبیراوی
چرایی قیام عاشورا، از پگاه شکل گیری این نهضت سترگ، توجه دانشمندان و احیاگران دینی و مصلحان سیاسی و اجتماعی را به خود معطوف ساخته و در شمار مهم ترین پروژه های پژوهشی تحلیلگران و ژرف اندیشان قرار گرفته است.
این رخداد از جهت انگیزه، ابزارها و شیوه های به کار گرفته شده در آن، به موضوعی جاودانه برای نظریه پردازی مبدل گشته و در طول تاریخ انسان های حقیقت جو و ژرف اندیش را به کشف ناگفته های خود فرا خوانده است تا با توجه به توان علمی و ذوق سلیم خویش به تحقیق در این رویداد پردازند و به نتایجی تازه دست یابند.
از گذشته های دور کارهای نسبتا بزرگ و جالب و آثار تقریبا قابل قبولی درباره قیام عاشورا عرضه شده است؛ اما این به معنای پایان کار نیست.

حادثه تلخ عاشورا که رویارویی جبهه حق و باطل و درگیری خونین میان سپاه ایمان و سپاه کفر پنهان و نفاق بود، گرچه در ظاهر به شهادت یاران حق انجامید، لکن از نظر آموزندگی و عبرت گیری، درس های نهفته و افتخارآفرین بسیاری دارد، چرا که قافله سالار شهیدان این حرکت و نهضت بزرگ را با برنامه ریزی دقیق و اجرای آن براساس معیارهای اصیل اسلام ناب محمدی(ص) به صورت دانشگاهی درآورد که ابعاد گوناگون دین مبین اسلام در آن تجلی یافته و برای مسلمانان و همه آزادگان و آزادی خواهان جهان الگوی انسان بودن، انسان زیستن، انسان مردن و به سعادت جاودانه رسیدن را ارائه داد.
می توان گفت عاشورا تبیین عملی اسلام در عرصه های گوناگون بود. امام حسین(ع) و یارانش در میدان کوچکی که به گستره تاریخ بود، صحنه هایی از بزرگی و بزرگواری و جلوه های ایمان و یقین را به نمایش گذاشتند که هر انسان عاقلی را به کرنش وامی دارد. او در سخت ترین شرای ط نقش امامت را که تبیین مکتب و ترویج تعالیم دین و تصحیح باورهای مردم و هدایت جامعه است، به بهترین صورت ایفا کرد و به گونه مستقیم و غیر مستقیم به پیروان اسلام درس دین شناسی و دین داری داد. عاشورا مکتبی است که درس های اعتقادی و عملی و اخلاقی را به بهترین ص ورت ارائه می دهد.

روضه دکتر شریعتی در روز عاشورا
آنچه می شنوید بخشی از کتاب حسین وارث آدم است که شامل مجموعه گفتار ها و نوشتارهای دکتر شریعتی درباره امام حسین(ع) است و عنوان آن از عنوان یک بخش (کتاب) آن، گرفته شده است .
دریافت.mp3

خبر شهادت امام حسین(ع) در بیان پیامبر اسلام (ص)

سند حقانیت امام حسین(ع) در واقعه عاشورا

این فرد در ظهر عاشورا امام حسین(ع) را تنها گذاشت

چهار اقدامی که زمینه‌ساز شکل‌گیری واقعه کربلا شد

بنده پروری امام حسین (علیه‌السلام)

امام بربالین شهیدان/ نماز ظهر عاشورا

استغاثه امام حسین (علیه‌السلام)

جزئیات رفتن امام در میدان شهادت

آخرین وداع امام حسین (ع)


عکس هایی از کربلا در صد سال پیش

امام حسین(ع) در کربلا چند بار شهید شد!

سروده ای عاشورایی از مرحوم شهریار

مداحی و روضه ویژه شهادت امام حسین (ع)

فیلم کمتر دیده شده از ذاکر با اخلاص حاج رضا انصاریان
دریافت.mp4
روضه امام حسین با صدای استاد شهید مطهری
دریافت.mp3

روضه سوزناک امام حسین (ع) مرحوم کافی
دریافت.mp3

مرحوم احمد دلجو: همه جا کربلا، همه جا نینوا، تو حسین منی ، نور عین منی
دریافت.mp3

نوحه امام حسین (ع) حاج سلیم موذن زاده اردبیلی
دریافت.mp3

دانلود نوحه حسین فخری بنشین تا به تو گویم زینب
دریافت.mp3

تصاویر با کیفیت ویژه شهادت امام حسین (ع)


















تنظیم و تهیه: حامد زبیراوی

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۰۳۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت اقتصادی جهان اسلام برای پایان اشغالگری در فلسطین

به گزارش خبرگزاری مهر، چهل و یکمین پیشن نشست همایش بین المللی «۷۵ سال اشغالگری در فلسطین»، به میزبانی دانشگاه علوم اسلامی رضوی و همکاری جامعه المصطفی العالمیه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد. در ابتدا مولوی نظام الدین نعمانی رئیس حج و زیارت ولایت بادغیس افغانستان با موضوع «وحدت جهان اسلام در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی»، مرتضی مرتضوی کاخکی (استادیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی)، با موضوع «ظرفیت اقتصادی جهان اسلام برای پایان اشغالگری در فلسطین» و حجت الاسلام مقصود علی دومکی بلوچ (رئیس بنیاد فلسطین ایالت بلوچستان پاکستان) با موضوع تاریخ اشغالگری رژیم صهیونیستی و شکل‌گیری نهضت فلسطین به ارائه بحث پرداختند.

در بخش انگلیسی زبان نیز دکتر محمدابراهیم روشن ضمیر (دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی) با موضوع نقش اندیشه‌های امام خمینی (ره) در تحولات فلسطین و دکتر عمیر آفتاب (مدرس زبان انگلیسی در لاهور پاکستان) با موضوع بررسی تاریخی فلسطین: ۷۵ سال استعمار و اشغال شهرک نشینی به طرح دیدگاه خود پرداختند.

مولوی نظام الدین نعمانی، پس از ایراد سخنانی پیرامون لزوم وحدت جهان اسلام در مقابل رژیم غاصب صهیونیستی که از آن به عنوان جرثومه فساد در منطقه و ریشه مشکلات جهان اسلام یاد کرد، به قرائت چند شعر از سروده‌هایشان پرداخت و در پایان آرزوی خود را آزادی فلسطین و وحدت جهان اسلام عنوان داشت.

دکتر مرتضوی صحبت‌های خود را با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری پیرامون مساله فلسطین و اسرائیل و تاکید بر ایجاد حصر و تحریم اقتصادی این رژیم آغاز کرد.

وی در ادامه با بیان این نکته که نظام سلطه از قدرت سیاسی و اقتصادی خود برای تسلط بر جهان اسلام استفاده می‌کند، به ارائه توضیحاتی درباره اقتصاد رژیم صهیونیستی از جمله نقاط قوت (اقتصاد دانش بنیان، نیروی کار آموزش دیده، نیروی کار ارزان مبتنی بر تبعیض و..) و نقاط ضعف (تجربه بحران‌های اقتصادی تاریخی، آسیب پذیری از نوسان قیمت نفت، تجربه تورم‌های بالا و..) اقتصاد این رژیم مبادرت کرد.

مرتضوی با ارائه آمار دقیقی از ظرفیت‌های اقتصادی این رژیم و کشورهایی که با آن تبادل اقتصادی بالایی دارند (از جمله ترکیه، ایالات متحده و نظایر آنها)، به کریدورهای اقتصادی چهارگانه بین‌المللی اسرائیل اشاره کرده و ظرفیت کشورهای اسلامی برای اعمال تحریم علیه این رژیم را مورد تبیین قرار داد.

به نظر وی، ظرفیت اقتصادی کافی برای تحریم اثرگذار علیه رژیم صهیونیستی در کشورهای اسلامی وجود دارد، اما این وابسته به عزم این کشورها است.

در بخش پایانی سخنرانی به زبان فارسی، حجت الاسلام دومکی، ضمن ارائه توضیحات تاریخی مختصری از چگونگی شکل‌گیری رژیم صهیونیستی، از حمایت‌های همیشگی آمریکا و انگلیس و سایر کشورها از این رژیم انتقاد کرد.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم تصریح کرد که وارثان سرزمین مقدس مسلمانان هستند و صهیونیست‌ها وارثان فرعون و نمرود می‌باشند.

حجت الاسلام دومکی اظهار داشت: ملت پاکستان به رهبری مرحوم محمدعلی جناح و علامه اقبال لاهوری همواره حامی مردم فلسطین بوده است.

در پایان وی با اشاره به وعده صادق امام خمینی و آیت الله خامنه ای مبنی بر آزادی حتمی فلسطین سخنان خود را به پایان برد.

در بخش سخنرانی‌های انگلیسی، دکتر محمدابراهیم روشن ضمیر، دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی، به ارائه سخنرانی پرداخت و پس از اهدای سلام به ملت فلسطین، به نقش اندیشه‌های امام خمینی در روند فعلی مقاومت فلسطین اشاره کرد.

روشن ضمیر در ادامه با یادآوری روند تاریخی شکل‌گیری رژیم غاصب صهیونیستی به جایگاه مهم انقلاب اسلامی ایران در صورت بندی فرهنگ مقاومت و حمایت از ملت فلسطین اشاره نمود.

در این راستا وی به ذکر مستندات تاریخی از جمله نقش دولت بریتانیا در مهاجرت یهودیان به فلسطین و شکل‌گیری دولت جعلی اسرائیل، اشاره به جنگ‌های اعراب با اسرائیل و شکست مطلق اعراب در این جنگ‌ها، تلقی کشورهای عربی از مواجهه با اسرائیل به عنوان یک مساله عربی و نه اسلامی، تحول رویکرد به مساله فلسطین با پیروزی انقلاب اسلامی و سخنان امام خمینی درباره فلسطین و دمیده شدن روح تازه‌ای به مقاومت فلسطینی و در نهایت حمله اسرائیل به لبنان و شکست مفتضحانه این رژیم در مقابل جوانان حزب الله که تحت تأثیر اندیشه‌های انقلاب اسلامی ایران بودند پرداخت.

ارائه خلاصه‌ای از دیدگاه‌های امام خمینی (قدس سره) درباره فلسطین در ۶ بند بخش پایانی سخنان وی بود.

کد خبر 6098113 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • جایگاه ویژۀ دختران در اندیشه اسلامی
  • دکتر شهریاری: امروز تمام کفر در مقابل تمام اسلام ایستاده است
  • کنگره جهانی امام رضا(ع) رسانه‌ای برای بیان ظرفیت جهانی شدن سیره و آموزه‌های رضوی
  • پیام تسلیت سخنگوی شهرداری تهران در پی درگذشت مرحوم تبریزی
  • ۵ «آخرالزمان» کمتر دیده‌ شدۀ کره‌ای؛ از مِه زامبی‌ساز تا زامبی‌ها در چوسان!
  • سرباز ژاپنی که تا ۲۹ سال پس از پایان جنگ جهانی تسلیم نشد / شیر و یوزپلنگ‌های پسر صدام حسین / پنج فعالیت بشری که از فضا دیده می‌شود / مارچ ۸۱۱، سلطان فرمول یک
  • تصاویر کمتر دیده شده از مصطفی زمانی و خانم بازیگر در یک فیلم سینمایی |‌ زمان اکران اعلام شد
  • ظرفیت اقتصادی جهان اسلام برای پایان اشغالگری در فلسطین
  • روایت دختران حاج قاسم از اصفهان تا خانه پدری
  • مسجد و هویت‌بخشی به محله